در حال بارگزاری ...
معرفی تجهیزات اصلی شبکه‌های پسیو

به مجموعه ابزار و تجهیزاتی که عملکرد آن ها وابستگی به جریان برق نداشته باشد تجهیزات پسیو شبکه می‌گویند. به عبارت دیگر تجهیزات Passive قطعاتی هستند که در تولید، هدایت و یا تقویت سیگنال‌ها نقشی ندارند. در حالی که قطعاتی که

عملکرد آنها وابسته به جریان برق باشد و در تولید، هدایت و تقوییت سیگنال‌ها نقش دارند، تجهیزات اکتیو نامیده می‌شوند.
معرفی تجهیزات اصلی شبکه‌های پسیو یک امر مهم است و قبل از هر اقدامی برای شبکه سازی باید تجهیزات پسیو را بشناسید.

تمامی شبکه‌های کامپیوتری از اجزاء و تجهیزات مختلفی تشکیل می‌شوند که هر کدام از آنها وظیفه مجزا و مشخصی دارند. به طور کلی تجهیزات شبکه به دو دسته ی اکتیو (Active) و پسیو (Passive) تقسیم می شوند.

در این مقاله سعی داریم به معرفی تجهیزات پسیو در شبکه برای راه اندازی یک شبکه بپردازیم.

تجهیزات پسیو چیست؟

تجهیزات پسیو مهمترین بخش‌ در هر شبکه محسوب می‌شود. بنابراین معرفی تجهیزات پسیو اهمیت ویژه‌ای دارد.

این تجهیزات زیر ساخت آن شبکه را تشکیل می‌دهند و در افزایش کیفیت و بهره‌وری شبکه نقش به سزایی دارند. تجهیزات پسیو مستقیما بر روی داده‌های شبکه اثر نمی‌گذارند اما در سرعت، پایداری و امکان توسعه شبکه نقش کلیدی دارند.

داده‌ها در بستر شبکه به وسیله تجهیزاتی مانند کابل مسی و فیبر نوری و پچ کورد انتقال داده می‌شوند. از این رو انتخاب درست و مناسب هر یک از این تجهیزات می‌تواند در سرعت شبکه و پهنای باند تحت پوشش تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین، عیب‌یابی و توسعه شبکه را آسانتر می‌نمایند. مهم‌ترین تجهیرات پسیو شبکه شامل کابل شبکه، پچ پنل، پچ کورد، رک، ترانک، کیستون می باشد و در این مقاله، به معرفی تجهیزات اصلی شبکه‌های پسیو می‌پردازیم.

معرفی تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزاتی که توانایی تولید سیگنال‌های الکترونیکی را نداشته باشند ولی سیگنال‌هایی را که از سمت تجهیزات اکتیو به آن ها می‌رسد را انتقال می دهند و جابه‌جا می‌کنند که به آن تجهیزات پسیو یا تجهیزات غیر فعال گفته می‌شود.

معرفی تجهیزات اصلی شبکه‌های پسیو

کابل

کابل شبکه مهمترین عضو تجهیزات پسیو در شبکه است. از این رو در معرفی تجهیزات پسیو ابتدا به آن اشاره می‌کنیم. کابل‌ها در دو نوع مسی و فیبر نوری در بازار یافت می‌شود. کابل مسی برای شبکه‌هایی استفاده می‌شود که فاصله تجهیزات در آن کمتر از 100 متر باشد. اما اگر ارسال داده‌ها در مسافت بیشتر از 100 متر باشد، استفاده از فیبر نوری الویت دارد.

برای استفاده از کابل ها باید در ابتدا و انتهای کابل، سوکت زده شود. تا به راحتی به دستگاه‌ها و سایر تجهیزات وصل شوند.

انواع کابل

کابل UTP: کابل های UTP در چند Category (دسته بندی) معرفی می شوند.

این دسته بندی به صورت زیر می باشد:

Cat 1:

همان سیم تلفن دو رشته ای می باشد.

Cat 2:

حداکثر سرعت آن ۴ مگابیت در ثانیه بوده و برای شبکه های Token Ring استفاده می شود.

Cat 3:

حداکثر سرعت آن ۱۰ مگابیت در ثانیه بوده و برای شبکه های Token Ring استفاده می شود.

Cat 4:

حداکثر سرعت آن ۱۶ مگابیت در ثانیه بوده و برای شبکه های Token Ring استفاده می شود.

Cat 5:

سرعت این کابل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است. حداکثر مسافتی هم که ساپورت می کند ۱۰۰ متر می باشد.

Cat 5e:سرعت این کابل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است. حداکثر مسافتی هم که ساپورت می کند ۱۰۰ متر می باشد.

Cat 6:سرعت این کابل ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه است. حداکثر مسافتی هم که ساپورت می کند ۱۰۰ متر می باشد.

Cat 7: کابل های جدید می باشند که بیشتر در دیتا سنتر از آنها استفاده می شود.

در دسته بندی بالا کابلهای Cat 5، Cat 5e و Cat 6 بیشترین استفاده را دارند. در ضمن این سه دسته کابل، هم در استاندارد Token Ring و هم در Ethernet قابل استفاده می‌باشند.

رک‌ها

رک یکی دیگر از اعضای تجهیزات پسیو شبکه است. رک محفظه‌ای است که سرور و سایر متعلقات آن مثل روتر، مودم، سوئیچ و … در آن قرار می‌گیرد. واحد اندازه‌گیری هر رک یونیت (Unit) است.

برای انتخاب رک به موارد زیر توجه کنید:

– اندازه رک: که بر مبنای یونیت سنجیده می شود.

– عمق رک: عمق رک‌ها عموما ۳۰، ۳۴، ۴۰، ۴۶ و … می‌باشد.

– فن (Fan): بعضی از رک‌ها یک یا چند فن برای خنک کردن تجهیزات داخلی خود دارند.

– بعضی از رک‌ها ممکن است پچ پنل یا پریز برق نیز داشته باشند.

پچ کورد

پچ کوردها یک از تجهیزات passive بوده و درواقع کابلهای کوچکی هستند که برای اتصال تجهیزات نزدیک به هم می‌شود. معمولا طول این کابل‌ها کمتر از 5 متر بوده و در دو نوع مسی و فیبر نوری عرضه می‌شوند. از پچ کوردها می‌توانید برای اتصال یک سوئیچ شبکه به کامپیوتر یا یک سوئیچ شبکه به روتر استفاده کنید. از پچ کورد جهت هدایت سیگنال‌های دو دستگاه نزدیک به هم استفاده می‌شود .

سوکت‌های دیواری

سوکت‌های دیواری یکی از تجهیزات پسیو هستند که دسترسی سیستم کاربران را به شبکه برقرار می‌کنند و به کاربر این امکان را می‌دهند تا با استفاده از کابل شبکه، به شبکه اصلی متصل شود.

پچ پنل

پچ پنل ها واسطی بین تجهیزات اکتیو و کابل‌های شبکه هستند. این قطعه دارای چندین پورت شماره گذاری شده است که تمامی کابل‌های شبکه به انها وصل می‌شوند. معمولا در هنگام کابل کشی بخش های مختلف ساختمان، همیشه تعدادی سوکت وجود دارد که در حال حاضر مورد استفاده نیستند و کاربری با استفاده از آن به شبکه متصل نیست. اما همیشه این امکان وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور کاربر یا کاربرانی از طریق این سوکت ها وارد مدار شبکه شوند. در مواقع نیاز، سیستم های موجود در محل به یکی از این پورت ها وصل شده و با شبکه ارتباط برقرار می کند. استفاده پچ پنل باعث می شود تا مدیریت و عیب یابی شبکه سریع تر صورت پذیر است. و می‌توان بین کابل‌ها نظم برقرار کرده و شبکه را بهتر و بهینه‌تر مدیریت کرد.

پچ پنل قطعه‌ای مستطیلی شکل است. روی آن تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد و داخل رک قرار می‌گیرد. پچ‌پنل جزو ملزومات یک شبکه محسوب می‌شود و کار اصلی یک پچ‌پنل، اتصال یک نود به شبکه است.

کیستون

در معرفی تجهیزات اصلی شبکه‌های پسیو از کیستون‌ها نباید گذشت. برای سربندی از کابل‌های شبکه مسی باید از یک کانکشن استفاده کرد. به این کانکشن‌ها کیستون (پریز) یا کیاستون جک گفته می‌شود. کیستون برای اتصال کابل شبکه به تجهیزاتی مانند سوئیچ، روتر و … استفاده می‌شود. بعنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات تاثیر گذار در سرعت شبکه کامپیوتری شما، بسیار مهم است که از کانکشن با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.

کیستون‌ها قطعات ارزشمندی در تجهیزات پسیو شبکه هستند. در مکان‌های مختلفی نظیر، پچ پنل، ترانک، باکس‌ها و … قرار می گیرند. با توجه به نوع کاربری، باید کیستون مناسب را خریداری کرد. در غیر این صورت راه اندازی شبکه با مشکل مواجه خواهد شد. کیستون ها بر اساس Categoryبه یکی از دسته های Cat5, Cat5e, Cat6 ,Cat6A, Cat7, Cat7A, Cat8 تعلق دارند و بر اساس جنس بدنه در 2 نوع فلزی و پلاستیکی موجود می باشند.

ویژگی بسیار منحصر به فرد این کانکشن‌ها آن است که علاوه بر سربندی آسان و بدون نیاز به آچار مخصوص کابل شبکه، دارای یک بست قفل شو در پشت کانکشن است که برای نگهداری کابل شبکه از آن استفاده می‌شود.

ترانک و داکت

ترانک و داکت محفظه‌های پلاستیکی هستند که

برای عبور و محافظت انواع کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترانک، همان داکت است. اما بزرگتر است و فضای بیشتری برای عبور کابل دارد. همچنین می توان بر روی آن پریز نصب کرد. ترانک و داکت عامل مهمی در ایجاد نظم در چیدمان کابلهای شبکه و محیط است. داکت و ترانک عموما از پلاستیک ساخته می‌شوند و قابلیت انعطاف پذیری نیز دارند. تنها ایرادی که می توان از آنها گرفت این است که در برابر رطوبت مقاوم نیستند و بیشتر در فضای بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با معرفی تجهیزات اصلی شبکه‌های پسیو شما میتوانید برای داشتن یک شبکه پویا و کارآمد برنامه ریزی کنید.

در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پرگاس پاناسونیک با بیش از 20 سال حضور موثر در بازار پاناسونیک مفتخر به انجام خدمات ذیل است:

برای ارتیاط با ما با شماره ی زیر تماس بگیرید :

تهران – سعدی جنوبی – کوچه خوانساری – مجتمع امیر کبیر – طبقه اول – واحد ۱۰۵ ۰۲۱-۳۳۹۴۷۰۷۲info@pargaspanasonic.ir

  • Maryam Mahdi
  • اردیبهشت 6, 1401
  • 1875 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *